گزارش نوآوردگاه کردستان

زبانه های اولیه

 

یازدهمین نوآوردگاه در سنندج برگزار شد. جوانان سنندج از همان لحظاتی که ثبت‌نام در این رویداد آغاز شد، نشان دادند که بسیار مشتاق هستند تا دنیا را تغییر دهند و وارد دنیای کارآفرینی شوند و به همین دلیل تعداد شرکت‌کنندگان از آن چه که به عنوان ظرفیت رویداد تعیین گردیده بود، بیشتر بود. صبح روز سه‌شنبه غوغایی در محل برگزاری ایجاد شده بود. از جوان‌ترین شرکت‌کننده که 16 سال سن داشت تا مسن ترین آن که نزدیک به 50 سال سن داشت، شوقی عجیب در سر داشتند که با این نوآوردگاه بتواند راهی پیدا کند تا ارزشی بیافریند و دنیا را به جایی بهتر تبدیل کند.

 

در ابتدای روز سه شنبه، ابتدا حامد حامدیان، مدیر پیش شتاب‌دهی شزان، در مورد نوآوردگاه، شزان و اینکه در طول این نوآوردگاه چه چیزهایی رخ خواهد صحبت کرد. پس از آن امیر احسانی‌جم، هم بنیان‌گذار استارت‌آپ جرمینال، از استارت‌آپ خود برای شرکت کننده‌ها گفت و پس از آن به همراهی حامد حامدیان کارگاه تیم سازی را برگزار کردند. در این کارگاه ابتدا قرار بر این شد که شرکت کنندگاه به صورت تصادفی با یکدیگر به صورت گروه‌های دو نفری شروع به صحبت کنند و با یکدیگر آشنا شوند. سپس هر کدام از این گروه‌های دو نفری کوچک در مقابل تمامی شرکت‌کنندگان فرد دیگری را معرفی کرد تا بدین طریق همه با یکدیگر آشنا شوند و برای آن که تیم تشکیل دهند با آگاهی بهتری بتوانند این کار را انجام دهند. در این معرفی‌ها چیزهای بسیار زیادی شنیده می‌شد. یکی سحر‌خیز بود. یکی آرام بود. یکی استاد پارکور بود. یکی هم موسیقی مورد علاقه‌اش قرمه سبزی بود. از لذت بخش‌ترین قسمت‌های این نوآوردگاه، همین معرفی کردن‌ها بود. در این زمان افراد خودشان بودند و خودشان این رویداد را برگزار می‌کردند و آن چنان آموزشی مطرح نبود.

 

زمان ناهار، فرصتی مناسب برای این بود که افراد بتوانند تیم‌های خود را تشکیل دهند و با توجه به کارگاه قبلی که در آن با یکدیگر آشنا شدند، تیم‌های قدرتمندی را ایجاد کنند. البته همیشه تیم‌هایی وجود دارند که پیش از رویداد با یکدیگر عهد بسته‌اند که هیچ‌وقت از یکدیگر جدا نشوند و تا آخرین لحظه زندگی‌شان در قالب یک تیم در کنار هم باشند.

پس از صرف ناهار، مربیان به سراغ تیم‌ها رفتند و به آن‌ها کمک می‌کردند تا در مورد ایده‌های متفاوتی که در سر دارند به یک جمع بندی برسند و بتوانند اهداف و چشم انداز گروه و تیم خود را تعیین نمایند. در این میان بوم‌هایی در رابطه با این موضوع‌ها به تیم‌ها داده شد تا بتوانند نسبت به تیم خود سوالات اساسی و لازم را پاسخ دهند تا بتوانند مسیری هموار برای تیم، ایده و ... ایجاد کنند. این کارگاه تا انتهای روز طول کشید و افراد در قالب تیم‌شان روز اول نوآوردگاه را به پایان رساندند.

کاوه هم خودش را برای روز دوم به سنندج رساند. البته این رسیدن بسیار سخت انجام شد. از این که گوشی‌اش سوخت و به سختی توانست با برگزار‌کنندگان راه ارتباطی پیدا کند و خودش را به محل برگزاری برساند بگذریم. اما او کاوه است. هیچ‌چیز نمی توانست کاوه را خسته کند. او با تمام انرژی تمام روز دوم در کنار تیم‌ها بود و به آن‌ها کمک می کرد. بدون آن که کمی احساس خستگی در او دیده شود.

 

در همان ابتدای روز دوم کاوه، به تیم‌ها این چشم‌انداز را ایجاد کرد که مشکل فردی هر کس به منزله این نیست که حتما می‌تواند ایده‌ی خوبی برای راه اندازی یک استارت آپ باشد و به عبارتی بهتر، یک ارزش جدید آفریده شود. برای این که این مسئله به خوبی برای تیم ها شفاف شود، تعدادی بوم مربوط به این موارد در اختیار تیم ها قرار داده شد. اما این همه ی ماجرا نبود. تکمیل کردن یک سری بوم هیچ وقت نمی تواند جایگزین خوبی برای مصاحبه و دریافت نظرات افراد باشد. به همین دلیل به مدت دو ساعت همه ی شرکت کنندگان از محیط برگزاری نوآوردگاه به بیرون رفتند و به مصاحبه با افراد پرداختند. پس از دو ساعت گردش درون شهر و فعالیت در هوای گرم آن روز سنندج، شرکت کنندگان برگشتند و با بهترین صحنه مواجه شدند. ناهار آماده بود.

پس از خوردن ناهار و انرژی گرفتن، باز به سراغ بوم هایشان رفتند و بوم های قدیمی را تکمیل می کردند یا با بوم های جدید دست و پنجه نرم می کردند. آخر ها روز، تقریبا همه ی تیم ها، دیگر می دانستند، ایده شان چیست یا مشتریان شان کیست و چه ارزش هایی را قرار است بیافرینند. کاوه و امیر هم از همه ی تیم ها خواستند تا ایده هایشان را که حالا پخته و تکمیل شده بود، در یک دقیقه معرفی کنند. الان بهترین وقت برای گفتن ایده ها بود.

بهترین ارائه های آسانسوری در بین 11 نوآوردگاه را به جرأت می توان گفت در سنندج دیده شد. اینکه « مش ماشالا شلوارش دو تا شده بود » و برای مسائل حقوقی اش به یک سرویس اینترنتی نیاز داشت و فردی نتوانست مکان کافی شاپی را پیدا کند و همین باعث شد دوستی شان از بین برود و پسری به پدرش گفته بود « خیر سرم من مهندسم و نمی تونم برم بازاریاب بشم» پس یک سرویس پیدا کردن نیروی خدماتی طراحی کرده بود از ارائه های یک دقیقه ای بود که هیجان را پس از یک روز سخت به نوآوردگاه آورده بود. هیچ کس باور نمی کرد که بعد از آن همه بوم و فکر کردن ها و در هوای گرم تحقیق کردن ها، تیم ها این چنین پر انرژی باشند و بتوانند با ارائه هایشان، مشکلات و ارزش ها را نشان دهند و این در حالی است که خنده به لب همه آمده بود. پس از این ارائه ها، روز دوم نیز پایان یافت. یک عکس دسته جمعی با کاوه ی مهربان هم حسن ختامی بود برای روز دوم. روزی که همه ی شرکت کنندگان از آن به عنوان بهترین روز یاد می کنند. آن ها دراین روز به سوالات زیادی در مورد کسب و کارشان پاسخ دادند و فهمیدند دنیای استارت آپ ها چقدر بزرگ است.

 

روز سوم برخلاف همیشه برگزار شد. قرار بر این بود که دیانا خورشیدی در ابتدای روز برای تیم ها مسائل طرح تجاری را بیان کند اما به دلیل اینکه اختلالاتی در پرواز های کشور رخ داد نتوانست به سنندج بیاید. اما این چیزی نبود که دیانا را از این کار منصرف کند. اون با هزار سختی و زحمت، خودش را برای ظهر به سنندج رساند. در این میان امیر احسانی جم، به جای آن که کارگاه ارائه pitch را عصر برگزار کند، در همان ابتدای صبح برگزار کرد و به تیم ها یاد داد که برای فردا که نوآوردروز نام دارد و قرار است تمام آن چه که در این چند روز انجام داده اند را در مقابل داوران به نمایش بگذارند. یک هویت بصری خوب، یک شعار، بیان مشکل، بیان راه حل و ... از جمله مواردی بود که تیم ها دریافتند که باید در مقابل داوران نشان دهند.

پس از کارگاه امیر، دیانا که با هزار زحمت به رویداد رسیده بود، برای تیم ها از بیزینس پلن یا طرح تجاری صحبت کرد و پس از صرف ناهار اینکه چگونه هر تیم طرح تجاری خود را تنظیم نماید را بیان کرد. هر تیم نحوه ی درآمد زایی متفاوتی داشت و به همین دلیل تنظیم طرح تجاری هر تیم با دیگری تفاوت هایی داشت هر چند که در یک سری اصول با یکدیگر مشترک بودند. با توجه به این که به انتهای روز چیزی باقی نمانده بود، هر تیم برای اینکه بتواند نسبت به طرح تجاری خود اطمینان حاصل پیدا کند، اسم تیمش را بر روی تخته می نوشت تا منتور ها به کمک آن ها بروند. البته در این میان تیم هایی بودند که برای آن که تمرکزشان را از دست ندهند، اعلامیه زده بودند که حضور منتور هزینه دارد و کسی مزاحم شان نشود.

 

کمتر از یک ساعت مانده به انتهای روز، امیر از همه ی تیم ها خواست که کسب و کارشان را به طور کامل ارائه کنند تا مربی ها بتوانند اشکالاتی که در نحوه ی ارائه یا محتوای ارائه ها وجود دارد را پیدا کنند و آن ها را به عنوان بازخورد به تیم ها تحویل دهند تا آن ها بتوانند برای فردا ارائه های بهتری داشته باشند. در این میان، دکتر کلانتری نژاد، مدیر عامل شزان هم به ارائه ها گوش می داد و به تیم ها نکات بسیار مهمی را گوشزد می کرد. از کوچک بودن سایز بازار گرفته تا کم بودن سود، نداشتن ارزش واقعی و .... نکاتی بود که دکتر کلانتری نژاد به هر تیم بیان می داشت.

در این روز تیم ها کمی خسته و سرافکنده محل برگزاری را ترک کردند. آن ها متوجه شده بودند که راه اندازی یک استارت آپ به همین سادگی ها که فکر می کردند و در رویدادهایی مثل استارتاپ ویکند معرفی می شد، نبوده و هزاران چالش در پیش رو داشته اند و باید آن ها را حل نمایند

روز داوری که از آن به نوآوردروز یاد میکنیم، فرا رسید. 16 تیم آماده برای معرفی ایده هایشان بودند. عده ی پر انرژی، عده ای ناراحت، عده ای نگران و خلاصه فشار خون همه در آن لحظه بالا بود.

ساعت 11 بالاخره زنگ شروع نوآوردروز زده شد و تیم ها یکی پس از دیگری، کسب و کار خود را در مقابل 9 داور بیان کردند. آن ها تنها باید در مدت زمان 3 دقیقه ایده ی خود را ارائه می دادند و پس از آن تنها در 5 دقیقه به سوالات داوران پاسخ می دادند. داوران بسیاری از تیم ها را به چالش کشیدند و نکاتی را به آن ها تذکر دادند و یا اگر مواردی برایشان نامفهوم بوده، از تیم ها در خواست می کردند که آن ها را بهتر بیان کنند.

 

پس از آن که هر 16 تیم ایده های خود را معرفی کردند، دکتر سعیدی مدیر مرکز رشد سنندج و دکتر کلانتری در مورد این رویداد و آینده ای که قرار است این افراد رقم بزنند صحبت کردند. پس از آن نوبت به اعلام نتایج رسیده بود

دو تیم دراگون و آبشان به صورت مشترک سوم، تیم ژینو در جایگاه دوم و تیم ربین توانست رتبه ی اول را کسب کند.

در این میان از تیم کبکت به عنوان جوان‌ترین تیم نیز تقدیر شد چرا که آن‌ها تصمیم گرفته بودند که از سن 16 سال وارد دنیای سخت کارآفرینی شوند.

 

و این رویداد با یک عکس دسته جمعی خاتمه یافت.

پس از اتمام ارائه‌ها و جمع‌بندی هیئت داوران هر 16 تیم می‌توانند به مدت یک‌سال در پارک علم و فناوری سنندج مستقر شده و بر روی ایده‌های نوآورانه خود فعالیت کنند. نام 16 تیم به ترتیب زیر اعلام شد.

 

ردیف نام تیم ایده
1 ربین عصای الکترومغناطیس
2 ژینو فروش آنلاین محصولات ارگانیک
3 دراگون/ آبشان سرویس واقعیت افزوده فروش عینک/ دزدگیر هوشمند
4 فست مارکت سرویس آنلاین مراکز پخش
5 کارا کنترل وسایل برقی از راه دور
6 کبکت گجت هوشیارسازی رانندگان
7 نمک اپلیکیشن رزرو سالن‌های ورزشی
8 ازم بپرس سرویس آنلاین مشاوره حقوقی
9 کابوک سرویس آنلاین آموزش‌های ورزشی
10 گردو فروش آنلاین پوشاک
11 شارونت شهر شاد برای رفع تنهایی
12 مارینس تورلیدر همراه
13 نتکارپت فروش آنلاین فرش
14 اوستا سرویس آنلاین جستجو تعمیرکار
15 کمب سامانه آنلاین جستجو بازاریاب