گزارش رویداد نوآوردگاه اینوتکس

زبانه های اولیه

نهمین دوره نوآوردگاه کسب‌وکار فناورانه با عنوان « راه اندازی کسب و کار در حوزه محیط زیست شهری »  در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران همزمان با نمایشگاه INOTEX 2017 با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و شرکت نوآوران فناوری‌­های همگرای شزان در تاریخ 2 تا 5 خرداد ماه 1396 برگزار شد.

 

 

این رویداد با هدف ترویج و ترغیب علاقه­‌مندان به نوآوری و کارآفرینی در حوزه محیط زیست و حمایت از توسعه کسب‌­و­کارهای نوپا (استارتاپی) با استفاده از کاربردهای محیط زیست شهری، برنامه‌ریزی شده و دروازه ورود ایده‌ها و طرح‌های فناورانه به مرحله جذب سرمایه‌ و توسعه فناوری و کسب‌وکار در جهت اشتغال­زایی دانشجویان و فارغ التحصیلان خلاق کشور می‌­باشد. تیم­‌های برتر نوآوردگاه علاوه بر دریافت جایزه نقدی امکان معرفی به مراکز شتابدهی و مراکز حمایتی را دارند تا درآنجا با استفاده از تسهیلات و امکانات آزمایشگاهی، خدمات آموزشی و مربیان تخصصی، به ایده‌های خود تحقق ببخشند.

شرکت‌­کنندگان در این نوآوردگاه تعداد 21 نفر از رشته­‌ها و تخصصص‌های مختلف از جمله مهندسی کشاورزی، مکانیک، برق، کامپیوتر، صنایع،پلیمر و مهندسی مواد حضور داشتند.

مقطع تعداد
کارشناسی 12
کارشناسی ارشد 9
مجموع 21

 

در ابتدای روز اول با اعلام برنامه‌ها توسط دبیر اجرایی نوآوردگاه آقای مهندس حامدیان، شرکت‌­کنندگان برای شروع این رویداد راهی فضای کاری تیم‌­ها در طبقه 1- سالن میلاد نمایشگاه بین المللی شدند.

در ساعات ابتدایی روز اول جناب آقای دکتر سورنا ستاری به همراه هیأت همراه از نوآوردگاه بازدید کردند و روند اجرای نوآوردگاه را جویا شدند.

 

 

اولین کارگاه در نظر گرفته شده، کارگاه تیم‌سازی بود که در آن به بیان کلیت تیم سازی، کار تیمی و روش‌های اصولی تشکیل تیم پرداختند. مدرس کارگاه جناب آقای مهندس احسانی‌­جم به تشریح رابطه نقش افراد در تیم پرداخت. پس از صرف ناهار شرکت­‌کنندگان شروع به شبکه­‌سازی و تیم‌­سازی با یکدیگر کردند.

 

 

سپس نوبت به بیان ایده­‌ها رسید که در این بخش افراد طی یک دقیقه به معرفی ایده خود پرداختند. پس از بررسی و غربالگری ایده­‌ها توسط تیم اجرایی و فنی نوآوردگاه، 6 ایده مرتبط با موضوع رویداد انتخاب شده و تمام شرکت­‌کنندگان با توجه به توانایی­‌های خود در قالب 6 تیم اقدام به تیم‌­سازی نمودند.

ردیف نام تیم ایده
1 رکاب سبز ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری و استفاده از کلاه ایمنی
2 رخش آب تصفیه آب استخرها
3 Fun Finder تبلیغات از طریق راه های محیط زیست دوست
4 کامپوزیست تولید بیو کامپوزیست با استفاده از ضایعات و قارچ
5 انینو نیمکت های خوشیدی
6 دوچرخ یاب ردیاب هوشمند دوچرخه

 

صبح روز دوم تمام تیم‌ها با معرفی نفرات تیمشان و حضور تمام اعضای تیم خود بوجه مجازی خود را دریافت کردند و تیم‌ها موظف بودند طی فرآیند نوآوردگاه تمامی هزینه‌های لازم برای کسب و کار خود را از محل این بودجه مجازی پرداختند کنند.کارگاه‌های آموزشی روز دوم با عنوان طراحی ارزش پیشنهادی و مدل کسب و کار ( business model) توسط آقای مهندس کاوه‌یزدی فرد از مدرسین با تجربه حوزه کارآفرینی کشور برگزار شد، در این کارگاه شرکت‌کنندگان با فراگیری نحوه خلق یک بوم مدل کسب‌وکار با اساسی‌ترین مفاهیم کارآفرینی آشنا شده و بر روی ایده و طرح‌های خود پیاده‌سازی کردند.

 

 

سپس کارگاه تدوین طرح تجاری (Business plan)  و آنالیز اقتصادی توسط خانم مهندس دیانا خورشیدی آموزش داده شد. در این کارگاه تیم‌­ها نحوه استخراج ساختار هزینه و درآمد کسب‌­وکار خود و محاسبه جریان درآمدی سالانه را فراگرفته با کمک مربیان روی طرح خود پیاده­‌سازی کردند. 

 

 

 در انتهای روز چهارم تیم­‌ها با نحوه ارائه آسانسوری به سرمایه‌گذاران ( pitch ) و مهمترین نکات کلیدی یک ارائه ناب آشنا شده و به آماده‌سازی ارائه نهایی خود پرداختند. با وجود محدودیت زمانی حضور در محل برگزاری رویداد، تیم­‌ها تا بخشی از شب به تلاش و کار تیمی خود ادامه دادند و به کمک مربیان طرح­‌های خود را تکمیل کردند.

پس از سه روز کار و فعالیت پیوسته، در روز انتهایی نوآوردگاه، تیم‌ها از ساعات آغازین روز جمعه 5 خرداد ماه، آخرین بازبینی‌­های طرح‌­های خود را انجام دادند و آماده ارائه شدند.

بعد از این نوبت به تیم‌ها رسید که هر کدام طرح خود را در 3 دقیقه بیان کنند و در مدت 5 دقیقه به سوالات داوران پاسخ دهند.

 

 

بدین ترتیب «نوآوردگاه محیط زیست شهری» در عصر روز جمعه به پایان رسید.

  پس از بررسی طرح‌های ارائه شده تیم‌ها، تیم های منتخب جهت دعوت به مذاکره و حضور در فضای کاری مشترک به شرح زیر اعلام می‌شود 

ردیف نام تیم نتیجه داوری
1 کامپوزیست دعوت به حضور در فضای کاری مشترک
2 رخش آب دعوت به حضور در فضای کاری مشترک