نسل جدید سرمایه گذاری، سرمایه گذاری‌ های بدون سود! (قسمت دوم)

زبانه های اولیه

نسل جدید سرمایه گذاری، سرمایه گذاری‌ های بدون سود! (قسمت دوم)

 در قسمت قبل  در مورد سرمایه گذاری بر روی سازمانهای غیر انتفاعی صحبت کردیم. در این قسمت به سراغ 3 سازمان غیرانتفاعی که بر روی آنها سرمایه گذاری شده خواهیم رفت و تجربه‌هایشان را خواهیم خواند.

8000 Hours

سازمان 8000 Hours، برای افراد جوانی که می‌خواهند در جامعه تاثیرگذر باشند، راهنمایی‌هایی در مسیر شغلی‌شان ارئه می‌دهد.

بنجامین تاد و ویل مکاسکیل در سال 2011، وقتی که دانشجوی داشنگاه آکسفورد بودند این سازمان را تاسیس کردند. مکاسکیل - او هم اکنون پروفسور داشنگاه اکسفورد است- یکی از بنیان‌گذاران سازمانی با نام Giving What We Can است که توانسته 400 هزار دلار سرمایه بدون بازگشت، باهدف افزایش اثربخشی امور خیریه، جمع آوری کند.

این سازمان مستقر در کالیفرنیا، یک پلتفرم آنلاین توسعه داده است تا دیگران را در مسیر شغلیشان هدایت و راهنمایی کند. این پلتفرم دارای ابزار مختلفی است. علاوه بر ابزارها، این پلتفرم قادر به معرفی کارگاه‌های مربتط با مسیر شغلی و هچنین قادر به جستجوی کل دنیا برای شغلی که می‌توانید در آن واقعا اثرگذار باشید، است.

این سازمان در سال 2015 به برنامه‌ی شتابدهی YC پیوست. البته به گفته‌ی تاد، آن‌ها قبلا هم به این شتابدهنده مراجعه کرده بودند ولی بخاطر "نامفهوم و واضح نبون ایده" درخواست سرمایه‌شان رد شده بود. چیزی که سرمایه گذارها می‌خواستند با چیزی تاد و ویل آماده کرده بودند تفاوت داشت. آن‌ها اصلا حرف‌های سرمایه گذارها را نمی‌فهمیدند.

آنها می‌گویند: "آن شکست به ما کمک کرد تا راه تبدیل کردن ایده به سازمان را پیدا کنیم."

YC معروف به این است که بنیان‌گذاران را به تمرکز بر روی یک سنجه‌ی کلیدی تشویق می‌کند. سنجه‌ی کلیدی این سازمان بر پایه‌ی میزان تاثیرگذاری بر روی تغییر شغل یک نفر به شغل دیگر است.

تاد می‌گوید:"از زمان وارد شدن به برنامه شتابدهی تا به الان تقریبا 10 برابر رشد کردیم. در ماه گذشته حدود 1400 تغییر شغل ایجاد کردیم. در مجموع از زمان تاسیس این سازمان، حدود 3000 تغییر شغل بوجود آورده‌ایم. قبل از پیوستن به YC حدود 75بار توانسته بودیم اینکار را انجام دهیم."

با همه‌ی اوصاف آن‌ها معتقدند که YC برای سازمان‌های غیرانتفاعی که قصد انجام کارهای تحقیقاتی دارند چندان مفید نیست. آن‌ها معتقدند شتاب‌دهنده برای کسانی که به نوعی محصول و یا کاربر دارند، مفید است.

New Story Charity

سازمان غیر انتفاعی New Story در کشورهای در حال توسعه خانه می‌سازد.  این سازمان واقع در سانفرانسیسکو، از خانواده‌های دارا سرمایه‌های بدون بازگشت جذب می‌کند تا از طریق آن برای خانواده‌های ندار خانه بسازد.

برت هگلر، مدیرعامل این سازمان می‌گوید: این کار مانند یک برنامه‌ی خیریه است.

این سازمان به صورت آنلاین سرمایه‌ جذب می‌کند. بنابراین خیّرها از این طریق می‌توانند عکس‌ها و داستان‌های خانواده‌هایی که سرمایه به آن‌ها رسیده است را ببینند. تمام پول‌های دریافتی مستقیما برای ساخت خانه‌ها استفاده می شوند.  تعداد دیگری از خیّرها ( تقریباً ۳۰ نفر) هزینه‌های اداره‌ی سازمان را پرداخت می‌کنند. این خیّرها حداقل ۲۵ هزار دلار به طور سالانه و به مدت سه سال به این سازمان پرداخت خواهند کرد. سرمایه‌ی دریافتی از YC  هم برای استخدام نیرو و جبران هزینه‌های سربار استفاده می‌شود.

هگلر می‌گوید: "ما می‌توانیم برای تیم‌مان به‌ترین اعضا را جذب و استخدام کنیم تا نرم افزارمان راتوسعه دهند."

او اضافه می‌کند: "هدف ما تنها کمک به خانواده‌های محتاج نیست. چیزی که ما را جذب شتاب دهنده کرده است ایجاد راه حل‌های تازه و به روز برای سازمان‌های غیرانتفاعی است.

 برنامه‌ی YC برای سازمان‌های غیرانتفاعی متفاوت از سازمان‌های انتفاعی نیست و این به‌ترین قسمت این برنامه است. ما وارد برنامه‌ی شتابدهی شدیم که قبلا AirBNB وارد آن شده بود.

ما به تفکر غیرانتفاعی، فرهنگ غیر انتفاعی و اینکه چطور می‌توان مساله‌ها را از این طریق حل کرد ایمان داریم. تصور غلطی است که مردم فکر کنند سازمان‌های غیر انتفاعی نمی‌توانند از تکنولوژی استفاده کنند."

وقتی که این سازمان در  تابستان ۲۰۱۵ به برنامه شتابدهی YC پیوست، تنها در 91 روز، 100 خانه ساخت.  از آن زمان به بعد آن‌ها توانسته‌اند ۱۴۰۰ خانه در ۱۱ روستای متفاوت بسازند.

در آخر هگلر می‌گوید: "شتابدهنده به تیم‌مان یاد داد چطور از فرصت‌ها استفاده کنیم و چطور در ادامه، فرصت‌ها را بسازیم."

New Incentives

سازمان New Incentives مادران فقیر شمال نیجریه را تشویق می‌کند تا نوزادان خود را در مقابل بیماری‌های خطرناک و کشنده واکسینه کنند.  این سازمان مستقر در سانفرانسیسکو، هزینه‌ی واکسینه کردن کودکان را پرداخت می‌کند؛ هزینه‌هایی مثل کرایه‌ی رفت و آمد به کلینیک و هر هزینه‌ای که در مراجعه به کلینیک‌ها متحمل خواهند شد.

این سازمان در تابستان ۲۰۱۶ به برنامه‌ی شتابدهی YC وارد شد. بنیان‌گذار آن پاتریک استادلر، برنامه‌ی شتابدهی را اینگونه توصیف می کند: "این به‌ترین برنامه‌ای است که می تواند در مقیاس استارتاپی کمک کند تا یاد بگیرید چطور سازمان‌ها را زنده نگه دارید وا انگیزه پیدا کنید تا به سراغ کارهای تازه بروید."

 توصیه‌های شتاب دهنده واقعاً به ما کمک کرد. آن‌ها افراد باتجربه و باهوشی هستند که به صورت فوری مشکلات اصلی سازمان را پیدا می‌کنند به شما یاد می‌دهند که چه طور بر روی یک سنجه‌ی کلیدی تمرکز کنید و بقیه چیزها را نادیده بگیرید."

 در کل این تیم عقیده دارد درس‌هایی که برای سازمان‌های انتفاعی مفیدند، برای سازمان‌های غیرانتفاعی هم مفید خواهند بود.

  هم  پاتریک می‌گوید: "ما درس‌های زیادی از توصیه‌های کسب و کاری گرفتیم. شتاب دهنده ما را تشویق کرد تا تیم‌مان بر روی رشد تمرکز کنند و به ما این امکان را داد تا تعداد کلینیک‌های عضو سازمان‌مان را افزایش دهیم."

 

بنظر می‌رسد روند سرمایه گذاری به سمت سازمان‌ها و شرکت‌هایی در حال حرکت است که می‌توانند بهبودهای اجتماعی و تاثیرات اجتماعی بگذارند و سازمان‌های غیرانتفاعی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای اینکار هستند.

حداقل رفتار Y Combinator و کمک به استارتاپ‌های غیرانتفاعی این‌ را نشان می‌دهد.

 


Leave a comment

Filtered HTML

  • آدرس هاي وب سايت و آدرس هاي ايميل بصورت خودكار لينك مي شوند.
  • Shortcodes usage

  • تگ هاي HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • شكستن خطوط و پاراگراف ها بصورت خودكار اعمال مي گردد.

Plain text

  • هيچ تگ HTML مجاز نيست.
  • آدرس هاي وب سايت و آدرس هاي ايميل بصورت خودكار لينك مي شوند.
  • شكستن خطوط و پاراگراف ها بصورت خودكار اعمال مي گردد.
تصویر کد امنیتی
حروفی که در تصویر نمایش داده شده، وارد کنید.