تفاوت نوآوردگاه با استارتاپ ویکند

زبانه های اولیه

تفاوت نوآوردگاه با استارتاپ ویکند

سال ۹۶ ، شروع طوفانی برای اکوسیستم استارتاپی کرمان داشته. اول از همه با یک استارتاپ ویکند در رفسنجان شروع شد و در ادامه چندین استارتاپ ویکند و نوآوردگاه قرار است در بهار برگزار گردد و انگار تمامی جامعه ی استارتاپی کرمان از گوشه و کنار برخواسته اند و قصد دارند برای این جامعه ی نوپا کاری کنند. از طرفی شوایع مبتنی بر آن است که دو co-working space یا فضای کار اشتراکی در کرمان قرار است تاسیس گردد ( مدیران این co-working space مرا خواهند کشت که اخبار را زودتر از موعد لو دادم ) و چندین استارتاپ و کسب و کار نیز در این بهار شروع به کار کرده اند و یا محصولات شان را عرضه خواهند کرد . خبر های خوبی در راه است …

اما

دو رویداد بزرگ در کرمان به دفعات برگزار می شود. نوآوردگاه و استارتاپ ویکند

این دو رویداد بسیار شبیه به یکدیگر هستند. من به عنوان کسی که هم در هر دو شرکت کننده بودم و هم به عنوان منتور در آن ها حضور داشته ام، قصد دارم تا حدودی هر دو را معرفی کنم و مزایا و معایب هر کدام را بیان کنم تا افرادی که قصد دارند در این بهار استارتاپی از طریق این دو رویداد وارد اکوسیستم شوند، بتوانند انتخاب درستی برای شرکت کردن داشته باشند

فرض می کنیم آشنایی با این رویداد ها ندارید: این دو، رویدادهای آموزشی – تجربی هستند که در آخر هفته ها شروع به فعالیت می کنید و در آن ها یاد میگیرید که چگونه ی ایده ی خود را تجاری سازی نمایید و بدانید، همه چیز ایده نیست.

حال بیاییم هر دو را ریز به ریز معرفی و مقایسه کنیم

  • اهل کجا هستند؟

استارتاپ ویکند یک رویداد جهانی است و با توجه به وبسایت آن بانی این رویداد شتابدهنده techstars می باشد، اما نوآوردگاه از همین ایران خودمان برخاسته و بنای آن را جناب دکتر کلانتری نژاد مدیر عامل شتاب دهنده ی شزان  نهاده است. اگر استارتاپ ویکندی در ایران یا در هر جا دنیا قرار است برگزار شود بسیار محترمانه است که برگزار کنندگان آن را در وبسایت جهانی ثبت نماید و  به همین جهت پس از رویداد به شرکت کنندگان گواهی شرکت در استارتاپ ویکندی که تعلق می گیرید در سطح جهانی معتبر خواهد بود. شاید گواهی های نوآوردگاه اعتبار جهانی به اندازه ی استارتاپ ویکندها نداشته باشد اما نکته ی مهمی دارند این است که این رویداد بومی است. در واقع دکتر کلانتری نژاد این رویداد را بر اساس نیاز اکوسیستم استارتاپی ایران و مشکلاتی که در بسیاری از استارتاپ ها دیده اند به وجود آورده اند که این خاصیت را در استارتاپ ویکند نمی بینیم. در واقع عام بودن استارتاپ ویکند همیشه مفید نبوده، به خصوص در ایران مشکلات صاحبان استارتاپی تا حدود زیادی متفاوت است با مشکلات استارتاپ های استانبول و سیلیکون ولی و . . .

  • چه قدر زمان می برند؟

استارتاپ ویکند ها به ۵۴ ساعته بودن معروف هستند . از عصر چهارشنبه آغاز میشوند و تا عصر جمعه، تیم ها در حال فعالیت هستند و پس از آن تیم ها و ایده هایشان مورد داوری قرار می گیرد. نوآوردگاه تا حدودی از این بابت انعطاف پذیری بیشتری دارد. در حالت معمولی آن از صبح سه شنبه این رویداد شروع می شود و تا شب پنجشنبه تیم ها بر روی ایده هایشان کار می کنند و صبح جمعه ایده هایشان را به داوران ارائه می دهند. خاطره ای که  حامد حامدیان عزیز، برگزار کننده نوآوردگاه، از رویداد نوآوردگاه BCI که در تهران برگزار شد داشت و این بود که این رویداد ۵  روز به طول انجامید. اینکه قصد دارید چند روز وقت بر روی ایده هایتان بگذارید به خودتان بستگی دارد. آیا میتوانید از سه شنبه با تمام وجود وقت بگذارید یا نه، تنها تا عصر جمعه برای ایده هایتان کافی است؟

  • چقدر در نحوه ی برگزاری آن ها خلاقیت وجود دارد؟

این مسئله مربوط به این نیست که در ایده هایتان خلاقیت داشته باشید. این قسمت مربوط به برگزار کنندگان است. بی شک نوآوردگاه خلاقانه تر از استارتاپ ویکند برگزار می شود. نوآوردگاه از Gamification استفاده کرده و حال و هوای یک بازی هیجان انگیز را در فضای رویداد حاکم کرده است. پول های مجازی به اسم شزان و اینکه هر تیمی باید مالیات و آب و برق و غذا و . . . را با این پول های مجازی پرداخت کند رویداد را جذاب کرده است. در نوآوردگاه جیرفت که در کنار دوستان بودیم، تمام شب را به این فکر می کردیم که چگونه این حال و هوا را بیشتر از قبل جذاب کنیم. ( این را لو نمی دهم، چون واقعا عالی بود ) .همه چیز به بحث پول ختم نمیشود. همانند یک بازی، سرعت شما نیز اهمیت پیدا می کند و این که به موقع کار درست را انجام دهید نیز مهم است. اما استارتاپ ویکند یک روند ثابت ولی استاندارد دارد و معمولا برگزار کنندگان و تسهیلگران آن چنان تصمیمی به بر هم زدن این استاندارد جهانی ندارند.

  • کارگاه های آموزشی و فرآیند یادگیری آن ها چگونه است؟

استارتاپ ویکند دو کارگاه دارد. یک کارگاه معرفی بوم کسب و کار ( یا بوم ناب ) و یک کارگاه نحوه ی ارائه . اما در نوآوردگاه نزدیک به شش کارگاه برگزار می گردد.کارگاه بوم کسب و کار و همچنین کارگاه نحوه ی ارائه نیز در نوآوردگاه نیز حضور دارند و چهار کارگاه دیگر ، کارگاه های تیم سازی، توسعه محصول، آشنایی با مالکیت فکر و ثبت شرکت و در نهایت کارگاه طرح تجاری می باشند. با توجه تعداد کارگاه بی شک میزان فراگیری که در نوآوردگاه وجود دارد بسیار است و پس از این که شما رویداد را به اتمام میرسانید با کوله باری از علم و دانش از این رویداد بیرون می روید. یکی از دوستانی که قبلا یک استارتاپ شکست خورده داشته و تجربه ی زیادی نیز در راه اندازی کسب و کار داشته پس از شرکت در نوآوردگاه اذعان می کرد که در این سه روز بیش از سه سالی که بر رو روی استارتاپش کار می کرده یاد گرفته است. بخواهیم با خودمان روراست باشیم، فضای نوآوردگاه خیلی زیاد آموزش ندارد؟ شهید مطهری جمله ی بسیار خوبی دارند

مغز همانند معده می ماند. اگر چیزی به آن اضافه کردی، کمی به آن فرصت هضم نیز بده

اما این اتفاق را در نوآوردگاه بد نیست. تیم ها باید یاد بگیرند که همه ی اعضا نباید در همه ی کارگاه ها حضور داشته باشند. تنها یکی از اعضای آن ها کافی است . البته کارگاه بوم کسب و کار و طرح تجاری را در هیچ شرایطی از دست ندهید. در مورد استارتاپ ویکند قضیه کمی جالب تر است. کارگاه اول بوم کسب و کار است و صبح روز پنجشنبه در حد یک معرفی مختصری برگزار می گردد. پس از آن تیم ها به سراغ بوم هایشان می روند و در آن جا از صبح تا شب با بوم خود سر و کله می زنند. می نویسند. می فهمند اشتباه کرده اند و اصلاح میکنند و باز می نویسند. به اندازه ی کافی وقت دارند که آن را اساسی یاد بگیرند. و در کنار آن ، بوم کسب و کاری که در نوآوردگاه وجود دارد یک روز تمام معرفی می گردد. منتور ها یک قسمت از بوم را معرفی می کنند و سپس تیم ها را موظف می کنند که آن قسمت را در بوم خودشان تکیمل کنند. سپس قسمت بعدی و آهسته آهسته و همراه با تیم ها بوم ها را تکمیل می کنند.

شاید عیب بزرگی که در نوآوردگاه وجود دارد، نبودن بحث validation ایده ها، به آن صورتی که در استارتاپ ویکند ها وجود دارد. امروزه آفت بزرگ استارتاپ ها این معرفی می شود که آن چنان که باید و شاید با مشتری هایشان صحبت نمی کنند و در مورد بازار تحقیق نمی کنند. در استارتاپ ویکند در انتهای روز پنجشنبه تیم ها را مجبور می کنند که به بیرون از فضای مسابقه بروند و با مشتری هایشان صحبت کنند. هر چند به درستی این مسئله در استارتاپ ویکند نیز معرفی نمی شود که چگونه باید با مشتری صحبت کرد اما این اتفاق در نوآوردگاه وجود ندارد و هیچ گونه اجباری بر این که تیم ها در مورد ایده هایشان تحقیق کنند و با مشتریان شان صحبت کنند وجود ندارد

  • تعداد اعضای تیم ها چند نفره است؟

در استارتاپ ویکند ها تعداد اعضای تیم ها از ۵ نفر الی ۱۰ نفر متغیر است و معمولا ۸ نفر یک تیم را تشکیل می دهد. اما در نوآوردگاه نهایت تعداد اعضای یک تیم ۵ نفر است و مقدار حداقلی آن ۳ نفر می باشد. از این حیث نوآوردگاه بهتر عمل کرده است. به خصوص اینکه کارگاه تیم سازی نیز برگزار می کند. تعداد ۵ نفر برای یک تیم استارتاپی تا حدودی مناسب است و تیم، چابکی خود را دارد. اما یک تیم ۸ نفره ، آن چنان خوب نیست. دلیل این که استارتاپ ویکند حاضر شده تیم های با تعداد اعضای زیاد را در رویداد خود ایجاد می کند آن است که این رویداد ها، رویداد های آموزشی هستند. این را در همان اول گفتم. رویداد های آموزشی – تجربی. در واقع قرار نیست حتما حتما شما بعد از اتمام رویداد با سرعت فراوان و تخیلی شروع به کار کنید و مثل شاتر، محصول به بازار تحویل دهید. خیر. شما قرار است یاد بگیرید . اما نوآوردگاه روی تیم های برتر رویدادش حساب باز کرده است و اگر تیم قصد داشته باشد ادامه دهد، شتابدهنده ی شزان، آن ها را می پذیرد و ادامه آموزش های لازم و همچنین در مواردی سرمایه لازم برای راه اندازی و تولید محصول  را به تیم ها میدهد . به همین دلیل تیم های ۵ نفره را در رویداد تشکیل می دهد. تیم باید چابک باشد. جمعیت زیاد، چابکی تیم را کاهش می دهد

  • حرف آخر

هر دوی این رویداد ها خوب هستند. اتفاقات خوبی در آن ها رخ می دهد و وجودشان برای اکوسیستم مفید است و اینکه کاملا بگوییم کدام یک بهتر است کار اشتباهی است. همان طور که بگوییم رونالدو بهتر از مسی است یا مسی از رونالدو بهتر است. چون سبک هرکدام با یکدیگر فرق می کند و هر دو در سبک خود برترین هستند. من با اینکه خودم طرفدار رئال هستم، همیشه می گویم اینکه یک رئالی از مسی بدش بیایید واقعا اشتباه می کند ( حالا نمی دونم بارسایی هم مثل ما رئالی ها اینقدر روشن فکر هستند ؟!!! )

با توجه به توضیحاتی که داده ام انتخاب نهایی را بر عهده خودتان می گذارم. در واقع این که از کدام رویداد میخواهید وارد اکوسیستم استارتاپی بشوید و کسب و کار خودتان را راه بیندازید مهم نیست، مهم آن است که وارد شودی

دوست دار شما

بهداد مرسلپور


Leave a comment

Filtered HTML

  • آدرس هاي وب سايت و آدرس هاي ايميل بصورت خودكار لينك مي شوند.
  • Shortcodes usage

  • تگ هاي HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • شكستن خطوط و پاراگراف ها بصورت خودكار اعمال مي گردد.

Plain text

  • هيچ تگ HTML مجاز نيست.
  • آدرس هاي وب سايت و آدرس هاي ايميل بصورت خودكار لينك مي شوند.
  • شكستن خطوط و پاراگراف ها بصورت خودكار اعمال مي گردد.
تصویر کد امنیتی
حروفی که در تصویر نمایش داده شده، وارد کنید.